طرح‌های واپسگرا محکوم به شکست هستند”

طرح‌های واپسگرا محکوم به شکست هستند”

زمان انتشار : 2023/02/05 - 08:31

رضا قاسم‌پور؛رئیس هیات مدیره کانون‌حامیان حقوق‌شهروندی استان البرز:
متاسفانه ایران عزیز ما در داخل با بحران‌هایی چون کاهش مشارکت و همبستگی اجتماعی ،گسل نسلی و همچنین در خارج نیز با تحریم های ظالمانه نظام سلطه، مشکلات روزافزون با همسایگان،انزوای بین‌المللی و داستان نافرجامِ برجام روبروست.
برای کشوری با این حجم از چالش‌های مختلف، وجود نقد و انتقاد از درون ضرورتی است انکار ناپذیر و بایسته.
حال اگر حکمرانان ما چشم و گوش خود را بسته و حق قانونی انتقاد و اظهارنظر را با هر بهانه‌‌ای فراقانونی و در تعارض با فصل سوم قانون اساسی(حقوق ملت) از دلسوزان و الیت‌های جامعه بستاند بیش از همه، سیستم را در خطاهای عمدی و سهوی تنها و بدون سپر کرده و عملا نظام اداری بیمار کشور را با هرج و مرج بی نظارتی و کاستی‌های مضاعف مواجه خواهد کرد.
وجود منتقدین درون سیستمی و سوت زنان مستقل در اجتماع باعث جلوگیری از خیلی از پلشتی‌های سهوی وخطاهای عمدی خواهد بود. چرا که هر سیستمی همواره در معرض خطاهای روزافزون ارادی و غیرارادی است.
هر طرحی که باعث محدود شدن نقد وانتقاد سازنده به ویژه درون سیستمی شود. طرحی واپسگرا و ترمزی در جهت اصلاحات درونی است. نتیجه و محصول چنین طرح‌های تنگ نظرانه، تبدیل تدریجی انتقاد به اعتراض و اعتراض به اغتشاش ‌و بحران‌های اجتماعی بی‌پایان خواهد شد.
بنظر می رسد منتقدین مصلح با انتقادات سازنده خود معضلات اجتماع را به مشکلات فروکاسته و نهایتا با ارائه راه حل‌های عقلایی و عملیاتیِ منبعث از خرد‌جمعی مشکلات را به مسائلی قابلِ‌حل تنزل خواهند داد.
بنظر می رسد رگه های نامحسوسی از حکومتِ یکدست فعلی بی میل نیست که با نقض‌ِحقوق شهروندی و با تهدید و تحدید جامعه نیم بند مدنی، اصحاب رسانه،تشکل‌های مردم نهاد و فعالان فرهنگی،اجتماعی و سیاسیِ مستقل، سعی در مخدوش کردنِ جنبه جمهوریت نظام داشته و به طور نامحسوس و خزنده جمهوریت را در مقابل اسلامیت قرار داده و برای تسویه حساب جناحی، آزادی را در مقابل آموزه‌های دین مبین اسلام به عنوان یکی از ارکان اصلی همبستگیِ اجتماعی نظام مستقر قرار دهد.
وقتی دولت‌ها تظاهر بیرونی‌شان مباحثی چون سانسور رسانه های مستقل،حجاب و گشت ارشاد،اظهارنظر الیت‌ها و…باشد. معمولا این پوسته ظاهری و خبرِ فرعی و انحرافی بوده و رویداد اصلی پشت پرده های ابهام از نوع اقتصادی،رانت خواری و تقسیم غنایم بین ژن‌های برتر و اقازاده دور می زند.
با توجه به علنی شدن داستان خصوصی سازی در شمایل جدید “مولدسازی” بنظر می‌رسد که خبر اصلی حراج بی سر و صدای اموال دولتی و بیت‌المال به نفع جریانی خاص با دور زدن مجلس و مشغول کردنش با فرعیاتی چون “جرم انگاری اظهارنظر زودهنگام نخبگان،افراد مشهور و اصحاب رسانه در مسائل کشور قبل از روایت رسمی نهادهای ذی ربط” می‌باشد.
در پایان رضا قاسم‌پور”رییس هیات مدیره کانون حقوق شهروندی استان البرز” می افزاید:
باید توجه کنیم که ایران ملک مشاع تمام ایرانیان فارغ از جنسیت،قومیت، نژاد، زبان و …بوده و هیچ کس ابتدا به ساکن ژن‌ِبرتر و ذی‌صلاح تر از دیگری نیست.
طبق آموزه های دینی معیار برتری تقوی،خویستنداری و مردم داری بوده و هر قانون و شبه قانونی که با بهانه‌های بنی‌اسرائیلی در صدد سلب حقوق اساسی و شهروندی مردم، مندرج در قانون اساسی به عنوان میثاق ملی ایرانیان گردد راه به بیراهه برده و در میان‌مدت محکوم به زوال و شکست تدریجی است.
با توجه به عقلانیتی که در کلیت سیستم سراغ دارم بعید می دانم نهایتا چنین طرح‌های واپسگرایی به تصویب نمایندگان رسیده و نهایتا در هیئت قانونی به مرحله اجرا برسد.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*