نماینده مجلس: با کتک نمی‌توانید ارشاد کنی

نماینده مجلس: با کتک نمی‌توانید ارشاد کنی

زمان انتشار : 2022/09/18 - 15:13

​روزانه ده‌ها اخبار و گزارشات داریم که گشت‌ارشاد افراد را با بی‌حرمتی، هتک حرمت و با آثار شدید روحی و روانی فراوان بر خانواده‌ها بازداشت می کنند و حرفشان این است که ما کار خودمان را می کنیم شما قانون را اصلاح کنید.

دیدبان ایران: رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: موضوع درگذشت مهسا امینی فقط یک نمونه از بازداشتی‌ها بود منجر به آن اتفاق تلخ شد که رسانه‌ای گردید در حالی که روزانه ده‌ها اخبار و گزارشات داریم که گشت ‌ارشاد افراد را با بی‌حرمتی، هتک حرمت و با آثار شدید روحی و روانی فراوان بر خانواده‌ها بازداشت میکنند و حرفشان این است که ما کار خودمان را میکنیم شما قانون را اصلاح کنید.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر قانونی که نتوان آن را اجرا کرد نیاز به اصلاح دارد افزود: در خصوص قوانین مربوط به گشت‌ارشاد قانون شفاف و مشخصی نداریم که هم تکلیف مردم مشخص شود و هم تکلیف نیروی انتظامی.

وی ادامه داد: عدم وجود قانون مشخص در مورد مسئله حجاب، سبب شده تا در قالب قوانین تعزیری، دست نیروی انتظامی باز باشد تا رفتارهایی که در شان مردم نیست با آنها انجام دهد که این رفتارها، تنش اجتماعی، بی اعتمادی به نظام و ناامنی اجتماعی را ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حوادث تلخ اخیر به دیده بان ایران گفت: مجلس شورای اسلامی باید به موضوع اصلاح قوانین و حجاب ورود کند و نحوه برخورد نیروی انتظامی با مردم و حد و حدود اختیارات آن را معین کند، از طرفی نحوه بازداشت افراد و ارجاع انها به مراکز خاص مشخص کند تا بتوان با قانون‌گذاری این چالش‌های اجتماعی را مدیریت کرد.

وی عنوان کرد: چنانچه مجلس به موضوع گشت ‌ارشاد ورود نکند، دست نیروی انتظامی را محدود نکند و بازداشت افراد را منوط به مجوز قضایی نکند همین داستان‌ها تکرار خواهند شد. موضوع درگذشت مهسا امینی فقط یک نمونه از بازداشتی‌ها بود منجر به آن اتفاق تلخ شد که رسانه‌ای گردید در حالیکه روزانه ده‌ها اخبار و گزارشات داریم که گشت‌ارشاد افراد را با بی‌حرمتی، هتک حرمت و با آثار شدید روحی و روانی فراوان بر خانواده‌ها بازداشت میکنند و حرفشان این است که ما کار خودمان را میکنیم شما قانون را اصلاح کنید.

رفتاری که نیروی انتظامی تحت عنوان گشت‌ارشاد با مردم دارد تبعات امنیتی بالایی دارد

وی اظهار کرد: رفتاری که نیروی انتظامی تحت عنوان گشت‌ارشاد با مردم دارد تبعات امنیتی بالایی دارد که لازم است مجلس ورود کرده و اجازه ندهد که افراد دون حق شهروندیشان به طور خودسرانه برخورد و بازداشت شوند.

گشت‌ ارشاد حق چنین برخوردی را با زنان کشورمان ندارد

رحیمی جهان آبادی با تاکید بر اینکه گشت‌ ارشاد حق چنین برخوردی را با زنان کشورمان ندارد افزود: مسائل دینی و فرهنگی با اجبار، بازداشت و برخوردهای خشن قابل حل نیست و نتیجه عکس خواهد داشت. ۴۳ سال است که مردم همراه ما هستند چنانچه افراد در طول این چهار دهه توجیح نشده‌اند که در مسائل دینی و شرعی و حجاب، جامعه را همراهی کند قطعا در ۲۰ دقیقه‌ای که ناجا با زور و کتک و بدرفتاری بازداشت میکند و به مراکز آموزشی میبرد به هیچ عنوان اثر‌گذار نیست و چنین رفتار نیروی انتظامی و گشت‌ارشاد کاملا اشتباه است.

ارائه طرح دوفوریتی در مجلس برای اصلاح قانون و کوتاه کردن دست نیروی‌انتظامی در برخورد با مردم

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به دیده بان ایران گفت: نیروی انتظامی با استناد با جرائم مشهود که در قانون مجازات اسلامی داریم چنین رفتاری را با مردم دارد ولی مجلس باید ورود کرده و مانع از ادامه چنین برخوردهایی با مردم شود. به زودی طرح دوفوریتی برای اصلاح این بخش از قوانین مجازات تعزیری در خصوص جرائم مشهود ارائه خواهیم داد تا هم امنیت اجتماعی برای مردم مشخص شود و همچنین حدود اختیارات نیروی انتظامی معلوم شود.

نیروی‌انتطامی نباید در جایگاهی قرار گیرد که هر فردی را خودسرانه به بهانه ارشاد در کنار خیابان بازداشت کند

رحیمی جهان آبادی درباره گشت‌ارشاد گفت: نیروی‌انتطامی نباید در جایگاهی قرار گیرد که هر فردی را خودسرانه به بهانه ارشاد در کنار خیابان بازداشت کند پس با وضع قانون نباید اجازه دهیم نیروی‌انتظامی چنین رفتاری را با مردم داشته باشد. به نظر بنده کسی که باید پاسخگوی چنین رفتارهایی باشد نهادهای فرهنگی هستند که در طول ۴۰ سال، میلیاردها میلیارد تومان از بیت‌المال گرفته‌اند ولی اثرگذاری در جامعه نداشتند نه وزیر کشور که وظیفه نظم و امنیت کشور را بر عهده دارد.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*