نقش مطبوعات در جامعه چیست ؟؟؟

نقش مطبوعات در جامعه چیست ؟؟؟

زمان انتشار : 2020/01/24 - 15:27

آیا نقش مطبوعات اعلام قیمت سبد کالای مصرفی خانوارها ست ،یا اطلاع رسانی ،آگاهی بخشی،انعکاس تخلفات و مبارزه با فساد است؟

پایگاه خبری موج نو نیوز :یکی از گرایش های اصیل که ریشه در سرشت انسان دارد، گرایش به سوی حقیقت است. آدمی به طور فطری جویای حقایق است و هر چه این جنبه بیشتر پرورش یابد، به همان اندازه برای ادراک حقایق، دفاع از حق و حق گرایی شوق بیشتری می یابد.


این انگیزه نیرومند سبب می شود که بشر پرده های جهل را کنار بزند و از تاریکی نادانی، به روشنایی معرفت برسد و به رشد معنوی و فکری نایل آید. در تعالیم ادیان الهی به ویژه در اسلام به پرورش این میل مقدس درونی توجه شایانی شده است

رسانه های گروهی می توانند به گونه ای عمل کنند که مردم به سوی حق رغبت پیدا کنند؛ زیرا به فرموده حضرت علی(ع): 1-حق راه برتر،2 نجات دهنده3 و گوهری روشن است4و نزدیک ترین بندگان به خدای تعالی، گویا ترین آنان به حق است.5شبیه ترین مردم به فرستادگان الهی، کسی است که در حق گویاتر و در به کار بستن آن پابرجا باشد.6 راست ترین گفتار آن است که با حق مطابقت کند.7 یاری کردن حق، موجب رستگاری است8 و خواستار حق، کارها را بر خود آسان سازد و مردم به سویش روی می آورند


وسایل ارتباط جمعی از جمله مهمترین عوامل تشکیل‏ دهنده افکار عمومی هستند در حقیقت می‏توان اذعان داشت که در دنیای امروز، افکار عمومی پیدایش، رشد و توسعه خود را مدیون وسایل ارتباط جمعی است.


در میان وسایل ارتباط جمعی، مطبوعات نقش به سزایی درافکارعمومی دارد زیرا که به دلایل گوناگون از جمله ماندگار بودن و در هر لحظه و برهه از زمان دستیاب بودن و همچنین قیمت ارزان و تنوع مطالب و محتوا، تمام گروهها و طبقات مختلف مردم را مخاطب قرار می‏دهند و در نتیجه در سطح وسیع و گسترده بر افکار عمومی اثر می‏گذارند. از سوی دیگر اعتماد و اطمینان مردم در اغلب موارد نسبت به مطبوعات بیشتر از سایر رسانه‏ های جمعی است و حاصل این ارتباط دوسویه بین مردم و مطبوعات، روشنگری و تشکیل دهنده افکار عمومی است.
رئیس قوه قضائیه :ما رسانه‌ها را همکاران خود در اجرای عدالت می‌بینیم، نه در مقابل خودادامه همچنین خود را بی نیاز از نقد رسانه‌ای نمی‌دانیم زیرا نقد سازنده و منصفانه، زمینه ساز اجرای عدالت در جامعه است. این اطمینان را به رسانه‌ها می‌دهم که مجموعه دستگاه قضائی از نقد منصفانه استقبال می‌کند و آن را در جهت رفع آسیب‌ها می‌داند.


در دنیای امروز،نقش مطبوعات اعلام قیمت سبد کالای مصرفی خانوارها نیست چرا که مطبوعات وظیفه ای بس مهمتر دارد وعلاوه ‏بر وظیفه اصلیشان که همانا خبررسانی است، نقش مبارزه با فساد ورانت وافشای حقوق پایمال شده شهروندان توسط سودا گران وسواستفاده کنندگان ازموقعیت های خاص را نیز دارد
مطبوعات افقها را وسیع می‏سازند، دیدگاه ها و جهان‏ نگری ها را وسعت می‏بخشند، استعدادها را شکوفا می‏نمایند، مردم را آگاه می‏کنند، مطالبه گری را در میان مردم رواج می‏دهند، بنابراین همکاری و مشارکت را در بین مردم ایجاد می‏کنند.


مطبوعات نقش آگاه ‏کننده برای سیاستمداران از چگونگی وضعیت افکار عمومی یک کشور را دارد . روزنامه ‏ها و مجله‏ ها، خواستها و آرزوها و نیازهای مردم را منعکس می‏کنند و با مقاله‏ ها و مطالب خود باعث می‏شوند که رای دهندگان با افکار نامزدهای انتخاباتی واز چگونگی عقاید عمومی آنها باخبر گردند از سوی دیگر خوانندگان می‏توانند عقاید و نظرات خویش را ابراز کنند و حتی شکایتها، انتقادها و پیشنهادهای خود را مطرح کنند، به ‏طوری که در برخی از موارد، مسؤولان و مدیران ارشد نمایندگان وسیاست مداران را در مورد مسأله‏ای خاص زیر سؤال ببرند و با انعکاس فکر خود در مطبوعات و پیگیری آن، مسائل و مشکلات مهمی را که دیگران نیز با آنها دست به گریبان هستند مورد توجه قرار دهند.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*