
کدام ارزش در سازمان از بیشترین اولویت برخوردار است؟
محمدرضا حاجی محمدی دانش آموخته مدیریت استراتژیک(کارشناسی ارشد) :ارزشهای اصلی شرکت، نحوهی تجربهی کاری کارکنان را در هر روز در سازمان شکل میدهند و بر تصمیمات تأثیر میگذارند، رفتارها را هدایت میکنند و فرهنگی را که افراد در لحظهی ورود به شرکت احساس میکنند، تعریف میکنند.
به این دلیل که ارزشها فقط زمانی ماندگار میشوند که زندگی شوند و بکار گرفته شوند و نه فقط نوشته شوند، باید در عمل دیده شوند، توسط رهبران الگوسازی شوند و از طریق قدردانی تقویت شوند. وقتی افراد به خاطر زندگی کردن با ارزشهای سازمان مورد قدردانی قرار میگیرند، آن رفتارها تکرار میشوند. و اینگونه است که فرهنگ واقعی تثبیت و پایدار میشود.
حال آنکه چه چیزی ارزشهای اصلی شرکت را معنادار میکند و چگونه میتوان ارزشهایی را تعریف کرد که به بهترین شکل سازمان شما را منعکس میکنند.
محرکهای کلیدی قدردانی مؤثر از کارکنان را کشف کنید
ارزشهای اصلی شرکت، نحوهی حضور کارکنان در محل کار، و نحوهی حضور کار برای آنها را شکل میدهند. آنها مانند ستارهی قطبی عمل میکنند، رفتار را هدایت میکنند، فرهنگ را شکل میدهند و حس مشترکی از هدف ایجاد میکنند. و وقتی این ارزشها از طریق تقدیر هفتگی تقویت میشوند، احتمال اینکه کارمندان احساس تعلق و انگیزش بیشترکنند، ۹ برابر بیشتر میشود(طبق مطالعات و تحقیقات بین المللی در سازمان های مختلف).
این یک واکنش زنجیرهای است: ارزشها رفتارها را هدایت میکنند، رفتارها فرهنگ را میسازند و فرهنگ، نتایج تجاری را تقویت میکند.
ارزشهای اصلی شرکت برای الهام بخشیدن مثبت در سازمان که الویت دارند:
۱. صداقت : انجام کار درست، حتی زمانی که کسی مراقب شما نیست. صداقت به معنای صادق بودن، پاسخگو و شفاف ماندن در هر تصمیم و عملی است.
۲. نوآوری: به چالش کشیدن وضع موجود با کنجکاوی و ایدههای جدید. نوآوری به معنای آزمایش، یادگیری، تکرار و اندیشیدن به این جمله که چه راه دیگری برای کسب این مقصد وجود دارد؟است.
۳. پاسخگویی: پذیرش نتایج، یادگیری از اشتباهات و پیگیری تا انتها. پاسخگویی اعتماد ایجاد میکند و نشان میدهد که همکاران شما برای همدیگر و برای مدیرانشان و سازمان شما برای کارفرما و مشتیانش ارزش قائل است.
۴. مسئولیتپذیری: مسئولیتپذیری چیزی بیش از یک کلمه کلیشهای است.responsability=response + Ability مسئولیت پذیری رکن مهمی در کسب و کار محسوب می شود که هر کسی در هر کجای سازمان بایستی به آن مسلح باشد. یک محیط کار صادقانه و پیگیری مسئولانه، حل مشکلات، تصمیمگیری و پیشرفت با هم را آسانتر میکند.
۵. احترام: رفتار محترمانه با همه، صرف نظر از نقش، پیشینه یا نظر آن همکار مهم است. احترام در نحوه گوش دادن، همکاری و اعتبار دادن به دیگران در جای مناسب خود را نشان میدهد.
۶. اشتیاق: انرژی و هدف را به کار خود بیاورید. اشتیاق به افراد کمک میکند تا انگیزه خود را حفظ کنند، با چالشها مقابله کنند و به کاری که انجام میدهند افتخار کنند.
۷. اعتماد: ایجاد محیطی که در آن افراد برای صحبت کردن، ریسک کردن و خود واقعی شان بودن یاعث شود احساس امنیت کنند. اعتماد پایه و اساس ارتباط، امنیت روانی و تعامل طولانی مدت است.
۸. کار تیمی: ترکیب نقاط قوت متنوع برای دستیابی به اهداف تیمی یا شرکتی در جلسات ضرئری است. کار تیمی به معنای همکاری آشکار، حمایت از یکدیگر و جشن گرفتن پیروزیها با هم است. یک تیم وقتی گل می زند که همه اعضای آن در جای خود کارشان را بنحو احسنت انجام دهند و با سرعت و دقت مساوی پیش بروند.
۹. خلاقیت: نگاه کردن به چالشها با چشمان بازتر از قبل و نگرشی تازه و کاوش در راهحلهای جدید مهم است. خلاقیت، بهبود می دهد و همکاران را تشویق میکند، حتی اگر به معنای یادگیری از چند شکست باشد.
۱۰. شفقت: همدلی با دیگران، ارائه حمایت و نشان دادن مراقبت ، به خصوص زمانی که کار سخت است. شفقت به افراد کمک میکند تا احساس دیده شدن و ارزشمند بودن کنند.
۱۱. شجاعت: و بازهم انجام کار درست، حتی زمانی که ناراحت کننده است. شجاعت به معنای صحبت کردن، ایستادن پای ارزشهای خود و پیشروی در مواجهه با عدم قطعیت است.
۱۲. وفاداری: تعهد عمیق به ماموریت، ارزشها و موفقیت سازمان. وفاداری فراتر از همکاری است، ومصداقش در مورد حضور با دقت و ثبات است.
۱۳. سازگاری: انعطاف پذیر ماندن در هنگام تغییر برنامهها، تغییر بازارها یا بروز چالشها. سازگاری به تیمها کمک میکند تا به عقب برگردند، سریع تغییر جهت دهند و به جلو حرکت کنند.چابک سازی سازمانی چه در فرآیندها چه در برنامه ریزی ها امری اجتناب ناپذیر است.
۱۴. قابلیت اطمینان: پیروی از کارها، حضور در صحنه و کسی بودن که دیگران میتوانند روی او حساب کنند. قابلیت اطمینان، اعتماد را به عمل تبدیل میکند و باعث میشود تیمها به راحتی کار کنند.
۱۵. تعالی: بالا بردن استانداردها و تلاش برای فراتر رفتن از آنها. تعالی یعنی به کار خود افتخار کردن، تلاش برای پیشرفت کردن و هرگز به «به اندازه کافی خوب بودن» اکتفا نکردن.
۱۶. شادی: ایجاد یک تجربه کاری که هم همکاران در سازمان و هم مردم واقعاً از آن لذت میبرند. شادی باعث افزایش مشارکت کارکنان، تقویت روحیه و ایجاد حس سبکی در صبحهای مثلاً یک روز دوشنبه در وسط هفته میشود.
۱۷. سلامت: اولویت دادن به سلامت روانی و جسمی. فرهنگی که از سلامت حمایت میکند به پیشرفت افراد کمک میکند و این برای کسب و کار و افراد به طور یکسان و همیشگی خوب است.
۱۸. فروتنی: پذیرا بودن بازخورد، ایدهها و دیدگاههای دیگر. فروتنی به معنای تشخیص این است که همه ما هنوز در حال یادگیری هستیم و همه با هم بهتر میشویم.
۱۹. مهربانی: رهبری با همدلی، صبر و سخاوت. اعمال کوچک مهربانی، تیمهای قویتری ایجاد میکند و به همه کمک میکند تا احساس ارتباط بیشتری داشته باشند.
۲۰. دانش: به اشتراک گذاشتن آنچه میدانید و کنجکاو بودن در مورد آنچه نمیدانید. دانش زمانی رشد میکند که منتقل شود، نه فقط در یک پوشه یا در ذهن خودتان.
۲۱. رهبری: الهامبخشی، توانمندسازی و هدایت دیگران به سمت اهداف مشترک. رهبری ربطی به عنوان ندارد، بلکه به تأثیرگذاری مربوط میشود.
۲۲. صراحت: ایجاد فضا برای گفتگوهای صادقانه، ایدههای جدید و بازخورد، حتی از نوع ناخوشایند آن. صراحت در محصولات با بالاترین کیفیت اهم ارزش هاست. این شایستگی اصلی به این معنی است که محصولات شرکت بادوامترین، ماندگارترین و قابل اعتمادترین هستند.





