کانون حامیان حقوق شهروندی استان البرز :            جاده قزلحصار؛جاده مرگ و زندگی

کانون حامیان حقوق شهروندی استان البرز : جاده قزلحصار؛جاده مرگ و زندگی

زمان انتشار : 2022/05/28 - 00:56

رضا قاسم‌پورخبرنگار
روز چهارشنبه چهارم خرداد ۱۴۰۱ به دعوت مهندس “علی ضیائی فر” مدیر مجموعه مبل آبنوس در معیت مدیر عامل، اعضای هیات مدیره و بازرس ” کانون حامیان حقوق شهروندی استان البرز” ضمن بازدید از این مجموعه معظم،سری به مناطق محروم سهرابیه، خرمدشت و اختراباد زده و ضمن آشنایی با توانمندی های آبنوس در تولید مبل باکیفیت،با مسائل و مصائب حواشی جاده استراتژیک و خطرناک قزلحصار بطور عینی و میدانی مواجه می شویم.

صنعت مبل در هنرستانهای کرج
“مبل آبنوس” یکی از برندهای ملی و استانی در صنعت مبل ایران بوده و برادران ضیائی فر چهار دهه از عمر خود را صرف پایه گذاری،تجهیز،تکمیل و توسعه این برند کرده اند حدود صدنفر در این واحد تولیدی و فروش مشغولند برادران مطالبه گر ضیائی فر،سردسته مطالبه گران جاده پرنشیب و فراز قزلحصار بوده و در تمام مسائل و مصائب منطقه ردی از مطالبه گری و پیگیری های پیوسته شان مشهود و ملموس است.در بازدید از بخش تولید مبل آبنوس، علی ضیائی فر پیشنهاد جالب و قابل تاملی ارائه می کند. وی مدعیست که قابلیت،اهلیت و صلاحیت تربیت صفر تا صدی هنرجویان صنعت مبل در استان البرز را داشته و آماده است تا در صورت استقبال فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش “رشته ساخت تولید مبل” را با امکانات و سرمایه خود راه اندازی نماید.

مالکیت چندگانه و نظارت بلاتکلیف
از مبل آبنوس بیرون می زنیم.جاده دو و نیم کیلومتری قزلحصار جاده ای استراتژیک و ظاهرن بین المللی، پیش روی ماست. این جاده در مسیر خود سر از فرودگاه پیام درمی اورد متاسفانه جاده متولی واحد و مشخصی ندارد بخشی از آن در حوزه استحفاظی کمالشهر،سمت راست مربوط به شهرستان چهارباغ،سمت چپ مربوط به شهرداری های ۳ و ۴ و…مهرشهر است جالبتر انکه خط آهن عبوری در انحصار راه آهن سراسری و بخش هایی از جاده مربوط به راهداری تهران می باشد خلاصه ملغمه ای از مالکیت چندگانه و نظارت رها بر این ۲/۵ کیلومتر حاکم بوده و عملا طفل بی صاحبی است که در زمان مشکلات فاقد متولی و در زمان میراث خواری ده‌ها مدعی گردن کلفت دارد.

زندان،پسماند و مدارس بی دفاع
وجود زندان و مراکز ندامتگاه و نظامی و البته انباشت پسماند نیز بخشی از پلشتی های این منطقه می باشد.
ناامنی جاده قزلحصار ،باریک و تاریک بودن آن باعث رخداد تصادفات مسلسل روزانه در این مسیر است روگذری که پس از پل ناتمام کمالشهر برای تردد دانش آموزان نصب شده ناقص مانده و فقط با چهره کریه خود جا اشغال کرده است. بخشی از پل روی خط آهن تعریض شده و در گذر ایام ناقص رها شده است.سمت کمالشهر اطراف جاده مملو از زباله های دپو شده شهرداری است که ظاهرن شبها دور از چشم مردم طعمه حریق می شود. چند مرکز پرورش و فروش گوسفند نیز زینت بخش این جاده ترانزیت است. کنار پل بوی نامطبوع پسماند شهرداری کمالشهر سکنه بومی و مدارس اطراف را مست رایحه زباله ها کرده است. خلاصه اطراف این جاده کوتاه کلکسیونی از آسیب های اجتماعی، زشتهای و پلشتی های تهران کرج خبردار ایستاده اند.


حاشیه نشینی، بمب ساعتی برای پایتخت

مناطق حاشیه جاده قزلحصار خود داستانی تراژیک دارند مناطق شهر_روستای اختراباد،سهرابیه، حسین اباد و…مرکز انباشت پسماند و زباله کلانشهر کرج و البته زمین های کشاورزی هستند نگه داری غیر مکانیزه و انباشت سنتی زباله ها در این مناطق علاوه بر چهره ای نازیبا باعث مشکلات بهداشتی،تنفسی و امنیتی برای سکنه بومی منطقه شده است.رها شدن فاضلاب های خانگی و صنعتی در کوچه پس کوچه های منطقه و آبیاری محصولات کشاورزی با این روان آب‌های آلوده در واقع پمپاژ انواع بیماری ها به کلانشهر کرج است.
سیل مهاجران و انباشت حاشیه نشینی در اطرافات تهران کرج به سان بمب ساعتی بوده و می تواند پاشنه آشیل پایتخت تلقی گردد.

عدم حمایت از اختراع زباله سوز
در ادامه بازید از منطقه به کارخانه کوشا می رویم در این واحد تولیدی صنعتی مهندسی خوش فکر و خلاق دستگاه زباله سوزی طراحی و اختراع کرده است. مهندس مسگر فارغ التحصیل دانشگاه شریف کارافرین بوده و بین ماندن و رفتن به آن سوی آبها،ماندن در وطن را انتخاب کرده است
وی در خصوص اختراعش با شور و حرارتی وصف ناپذیر توضیح می دهد پایان حرفهایش تلخ و ناامید کننده است.می گوید کشورهای همسایه طالب امتیاز دستگاه زباله سوزش هستند ایران فقط مقامات ریز و درشت استانی و ملی آمدند عکس و ژست گرفته و وعده حمایت داده و رفتند و البته جاده های ارتباطی پشت سرشان را منفجر نمودند.
وی مدعیست که دستگاه زباله سوزش همه فن حریف بوده و برای هر نوع زبال…

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

شانزده + 2 =