«اکوتوریسم ویزا»

«اکوتوریسم ویزا»

زمان انتشار : 2021/07/17 - 08:59

سازمان اقتصادی کشورهای اسلامی برای توسعه گردشگری بین کشورهای عضو و تقویت همگرایی پیشنهاد صدور ویزایی با نام «اکوتوریسم ویزا» را داده است که با این نوع ویزا گردشگران می‌توانند با آن از کشورهای عضو اکو بازدید کنند و این ویزا می‌تواند هم برای گردشگران کشورهای عضو اکو و هم گردشگران سایر کشورها صادر شود.

سیدیحیی اخلاقی، معاون دبیرکل سازمان اکو در گفت‌وگو با ماهنامه «سفر» با بیان مطلب فوق افزود: با این نوع ویزا وقتی گردشگری از هر کدام از کشورهای عضو اکو روادید گرفته باشد می‌تواند به سایر کشورهای عضو نیز سفر کند و دیگر نیازی نیست برای هر کشور ویزای جداگانه دریافت کند و در حال حاضر درصدد رفع موانع برای اجرایی شدن این کار هستیم. منطقه اکو بالغ بر ۵۰۰میلیون نفر جمعیت دارد و ظرفیت بسیار بزرگی است که شرکت‌های گردشگری خصوصی باید این تعداد را در نظر داشته باشند و از این ظرفیت در جهت پیوندهای بیشتر بین کشورهای عضو اکو استفاده کنند.

نماینده افغانستان در سازمان اکو می‌گوید: با شیوع بیماری کرونا صنعت گردشگری هم تحت تاثیر قرار گرفت و طبق گزارش سازمان بین‌المللی گردشگری در جهان در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال قبل ۷۴درصد از تعداد گردشگران کاسته شد. در سطح منطقه اکو هم شیوع این بیماری تاثیر منفی خودش را داشت و صنعت گردشگری در بین ۱۰ کشور عضو اکو هم از این بیماری تاثیر پذیرفت.

اخلاقی پنجمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی که قرار است از ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ در تهران برگزار شود را فرصت بسیار خوبی دانست تا دست‌اندرکاران حوزه گردشگری سلامت بتوانند در برنامه‌هایی که طی سه روز برگزاری این کنگره دیده شده است شرکت کنند و با همکاری با یکدیگر و با رویکردی متفاوت نسبت به گذشته گردشگری سلامت را توسعه دهند.

وی همچنین راه‌آهن خواف ـ هرات که پروژه ریلی بین چهار کشور ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان است و به Ktai معروف است را یکی از پروژه‌های مهم سازمان اکو در بخش حمل و نقل می‌داند و می‌گوید: این سازمان به‌صورت جدی پیگیر این پروژه است. زیرساخت‌های این پروژه در حال تکمیل شدن است. برای مثال گمرک خواف در حال اتمام است و قرار شده این گمرک به شبکه سراسری گمرک ایران وصل شود و تا آن هنگام امکان حمل و نقل وجود ندارد. در بخش راه‌آهن بخش‌های مختلف سازمانی و اداری باید حضور داشته باشند تا آن خط بتواند مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گیرد. توقع ما هم این است که کشورها هر چه زودتر اداره‌ها و سازمان‌های خودشان را مستقر کنند تا جریان انتقال کالا شکل بگیرد.

معاون دبیرکل سازمان اکو معتقد است اگر تغییراتی در قوانین جذب گردشگری ایران صورت بگیرد می‌تواند به‌عنوان تشویق برای جذب گردشگر موثر باشد. برای نمونه در ایران پیوند اعضا برای اتباع کشورهای دیگر صورت نمی‌گیرد. این چالش بزرگی است و اگر تغییری در قانون مربوط صورت بگیرد به‌طور قطع بیماران زیادی برای پیوند اعضا به ایران مراجعه خواهند کرد. البته چالش‌های دیگری نیز وجود دارد مثل نداشتن شعبه بیمارستان‌‌های تخصصی ایران در کشورهای دیگر که اگر شعبه‌ای از این بیمارستان‌ها در شهرهای مرزی یا استان‌های هم‌مرز تاسیس شود تاثیر بسیاری در جذب بیماران کشورهای هم‌جوار خواهد داشت.

به اعتقاد اخلاقی اگر ثبات قوانین نداشته باشیم نوعی ناامنی وجود خواهد داشت. ثبات در اقتصاد کشورها باعث خواهد شد ناامنی کم‌رنگ شود. سرمایه‌گذار در اقتصاد بی‌ثبات سرمایه‌گذاری نمی‌کند. بی‌ثباتی در هر بخش باعث ناامنی برای سرمایه‌گذار خواهد شد بنابراین پیشنهاد ما به‌عنوان سازمان اکو این است که کشورها به سمت ثبات حرکت کنند. این ثبات زمانی شکل می‌گیرد که در کشورها عزم و اراده سیاسی وجود داشته باشد. دولت‌ها نمی‌توانند تاجر و سرمایه‌گذار خوبی باشند و این بخش خصوصی است که می‌تواند این کار را به نحو خوب انجام دهد.منبع : ماهنامه سفر

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*