صندوق بین‌المللی پول: تورم ایران در ۱۴۰۰ بیشتر از پارسال

صندوق بین‌المللی پول: تورم ایران در ۱۴۰۰ بیشتر از پارسال

زمان انتشار : 2021/04/09 - 10:23

موج نو نیوز : درحالی که بانک مرکزی تورم انتظاری در سال ۱۳۹۹ را با ۲درصد خطا ۲۲درصد تعیین کرده بود اما نرخ تورم به بالاتر از ۳۵ درصد رسید. این اتفاق موجب شد ایرانیان حقوق بگیر و بازنشستگان در وضعیت بدتری قرارگیرند.
حالا صندوق بین المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از اقتصاد جهانی به آمارهای ایران نیز اشاره کرده و می‌گوید نرخ تورم در این کشور طی سال گذشته خورشیدی ۳۶.۵ درصد بوده و انتظار می‌رود در سال جاری این رقم ۳۹ درصد شود.به این ترتیب افزایش مزد وحقوق رخ داده در پایان سال برای کارگران و کارمندان از سوی تورم بلعیده می شود. با توجه به اینکه نرخ تورم کالاهای اساسی به ویژه مواد غذایی درایران برای خانواده های کم درامد بالاتر از نرخ تورم عمومی است ونیز آنها بیشترین درآمد خود را به خرید این کالاها اختصاص می دهند این میزان تورم آنها را فقیر تر می کند. به گزارش صندوق بین المللی پول ایران یکی از بالاترین نرخ تورم‌ها را در جهان دارد و تنها چند کشور انگشت شمار بیشتر از ایران با افزایش قیمت‌ها مواجه هستند.
ین گزارش که سه‌شنبه ۱۷ فروردین در سایت صندوق بین‌المللی پول منتشر شده همچنین رشد اقتصادی ایران در سال ۹۹ را مثبت ۱.۵ درصد ارزیابی کرده؛ در حالی که در گزارش قبلی خود که پاییز پارسال منتشر شده بود، این رقم منفی ۵ درصد پیش‌بینی شده بود.این گزارش می‌افزاید در سال ۱۴۰۰ نیز انتظار می‌رود رشد اقتصادی ایران مثبت ۲.۵ درصد باشد.رشد اقتصادی ایران در سالهای ۹۸ و ۹۷ نیز به ترتیب منفی ۶.۸ درصد و منفی ۶ درصد ارزیابی شده است.صندوق بین‌المللی پول همچنین می‌گوید نرخ بیکاری در ایران پارسال ۱۱.۲ درصد بوده و امسال به ۱۱.۷ درصد خواهد رسید.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*