از انگلستان تا یونان؛ کشورهای اروپایی که دوباره قرنطینه شدند

از انگلستان تا یونان؛ کشورهای اروپایی که دوباره قرنطینه شدند

زمان انتشار : 2021/01/07 - 09:11

بسیاری از کشورهای اروپایی همزمان با شیوع دوباره ویروس کرونا محدودیت‌های گسترده‌ای برای مقابله با گسترش بیماری اعمال کرده اند.

در حالی که آغاز واکسیناسیون در کشورهای اروپایی امیدها برای غلبه بر بیماری کووید-۱۹ را دوچندان کرده بود، موج دوم ویروس کرونا، با قدرت بیشتر بسیاری از دولت‌ها را به تعطیلی کامل یا نسبی، سراسری یا منطقه‌ای کشانده است. انگلستان بی‌شک بزرگ‌ترین قربانی موج دوم در روزهای اخیر است.

بریتانیا: انگلستان، اسکاتلند و ولز در قرنطینه

بریتانیا در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۴۱ مورد مرگ ناشی از کووید-۱۹ را ثبت کرد. در همین بازه زمانی ۶۲هزار و ۳۲۲ مورد ابتلا به این بیماری را شناسایی کرد.

در حالی که ارقام مبتلایان و قربانیان کووید-۱۹ در بریتانیا همزمان با شیوع نوع جهش‌یافته ویروس افزایش می‌یابد، انگلستان، اسکاتلند و ولز شیوه‌های متفاوتی را برای رویارویی با بیماری در پیش گرفته اند.

انگلستان

در حالی‌که بوریس جانسون، نخست وزیر محافظه‌کار بریتانیا دستور به قرنطینه سراسری در این کشور داد. با این حال تا روز چهارشنبه تنها لندن و جنوب شرقی انگلستان مشمول این تعطیلی بزرگ شده اند. مداری برخلاف موج اول در فصل بهار و آغاز موج دوم در ماه نوامبر، تعطیل هستند.

با وجود آنکه بوریس جانسون پیشتر گفته بود که قرنطینه سراسری تا نیمه ماه فوریه ادامه خواهد داشت، مایکل گُو، مسئول هماهنگی برنامه‌های دولت اعلام کرد محدودیت‌ها تا ماه مارس ادامه می‌یابد.

اسکاتلند: تلاش برای جلوگیری از گونه ‌جهش‌یافته ویروس کرونا

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند روز دوشنبه اعلام کرد که شهروندان این کشور وارد یک قرنطینه دیگر می‌شوند. به گفته خانم استورجن خانه‌نشینی و تعطیلی زمستان ۲۰۲۱، کاملا مشابه قرنطینه موج اول ویروس کرونا در مارس ۲۰۲۰ خواهد بود. در اسکاتلند، شهروندان موظف خواهند بود تا مانند سال گذشته در خانه بمانند تا از گسترش ویروس و به‌ویژه گونه جهش‌یافته آن جلوگیری کرد.

ولز دولت ادامه قرنطینه را بررسی می‌کند

ولز پیش از سایر نقاط بریتانیا وارد قرنطینه شد. دولت این کشور از ۲۰ دسامبر فرمان تعطیلی سراسری صادر کرد. با این حال و با وجود آنکه شرایط در ولز تحت کنترل‌تر به‌نظر می‌رسد، مارک دراکفورد، رئیس دولت این کشور اعلام کرد ک نباید به محدودیت‌ها خاتمه داد.

یونان

دولت یونان روز شنبه هفته گذشته یک بار دیگر محدودیت‌ها شدید در این کشور را که از دو ماه پیش آغاز شده بود تا ۱۰ ژانویه تمدید کرد. محدودیت‌ها در یونان تنها در فاصله کریسمس تا جشن سال نو کاهش یافته بود.

از دو ماه پیش تاکنون، شهروندان یونان تنها برای رفتن به خرید، معاینه پزشکی و تمرین ورزشی روزانه حق خروج از خانه را دارند. بسیاری از کارگران و کارمندان دورکاری می‌کنند و تنها فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها باز هستند.

آلمان قهرمان کنترل موج اول، قربانی موج دوم

آلمان که در دور نخست شیوع ویروس کرونا یکی از بهترین عملکردها در کنترل بیماری کووید-۱۹ را داشت، در جریان موج دوم مجبور به برقراری قرنطینه شد. تعطیلی گسترده که از ۱۶ دسامبر برقرار شده بود، دست‌کم تا ۳۱ ژانویه پابرجا خواهد ماند.

تمام کسب‌وکارها، به‌جز فروشگاه‌های مواد غدایی، فروشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و رستوران‌ها تعطیل هستند.

براساس آخرین تصمیم‌ها، تمام دورهمی‌های خصوصی خارج از ملک شخصی با بیش از یک مهمان ممنوع است. این در حالی است که تاکنون اجازه تجمع در خانه با پنج مهمان داده می‌شد. به‌علاوه در مناطق به شدت آسیب دیده که شمار مبتلایان در آن ۲۰۰ مورد جدید در ۱۰۰ هزار نفر است، خروج از خانه تنها تا شعاع ۱۵ کیلومتری مجاز است.

ایتالیا

موازین سخت‌گیرانه در ایتالیا برای مقابله با موج دوم کرونا از ۲۱ دسامبر و به‌ویژه برای جلوگیری از دید و بازدیدهای خانوادگی در جریان کریسمس آغاز شد.

در حالیکه قرار بود محدودیت‌ها تا امروز، ششم ژانویه ادامه یابند، هیات وزیران ایتالیا با صدور یک بخشنامه جدید اعلام کرد مدارس یک هفته دیرتر باز می‌شوند. به علاوه محدودیت سفر میان مناطق هم تا ۱۵ ژانویه پابرجا خواهد بود. از سوی دیگر کسب وکارهای غیر ضروری و از جمله بارها و رستوران‌ها در تعطیلات آخر این هفته بسته می‌مانند.

دانمارک

دانمارک که از میانه ماه دسامبر در وضعیت نیمه قرنطینه به سر می‌برد، روز سه‌شنبه اعلام کرد که مقررات سخت‌گیرانه را تشدید می‌کند. دولت مت فردریکسن از مردم این کشور خواست تا مراودات اجتماعی را به منظور حفظ کارکرد نظام درمانی به صفر برسانند.

در دانمارک از ۶ ژانویه اجتماع بیش از ۵ نفر به ملی ممنوع است و فاصله اجتماعی از یک متر به دو متر افزایش می‌یابد.

درصورت کاهش چشمگیر نرخ شیوع ویروس، مقررات سخت‌گیرانه از ۱۷ ژانویه متوقف می‌شود. با این حال تخست وزیر دانمارک گفته است با روند کنونی، امکان تمدید و حتی تشدید این مقررات وجود دارد.

اسپانیا

در اسپانیا از ۲۳ دسامبر تا ۶ ژانویه مقررات منع رفت‌وآمد میان مناطق (به‌جز بارسلون و جزایر قناری) حکمفرما بود. با این حال ساعت منع آمد و شد در هر منطقه متفاوت بود.

با این حال از روز سه‌شنبه مناطق خودمختار محدودیت‌های محلی جدیدی وضع کردند. منطقه خودمختار والنسیا (شرق) هرگونه ورود و خروج به مرزهای خود را تا ۳۱ ژانویه ممنوع و ساعت منع آمد و شد را ۱۰ شب اعلام کرد.

منطقه خودمختار اکسترمادورا (غرب) برگزاری کلاس‌های حضوری را به جز مقطع ابتدایی به ۱۷ ژانویه موکول کرد. راخویا (شمال) تمام اجتماعات بیش از ۴ نفر پیش از زمان منع آمدوشد در ساعت ۱۰ شب ممنوع اعلام کرد. منطقه خودمختار کاتالونیا در شرق هم رفت‌و‌آمد میان شهرها و شهرستان‌های این ناحیه را از ۷ تا ۱۷ ژانویه ممنوع اعلام کرد.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*