پشت پرده این استثمار چه کسانی هستند؟

پشت پرده این استثمار چه کسانی هستند؟

زمان انتشار : 2021/01/03 - 13:49

تاکسی های اینترنتی یا مغازه های خرده فروشی!؟

برابر قانون سود واحدهای خرده فروشی ۱۵ درصد و سود واحد های عمده فروشی حداکثر ۷ درصد است.
حالا چه اتفاقی افتاده که یک بنگاه اقتصادی با بیش از دو میلیون عرضه کننده و ۳۰ میلیون مشتری، مشمول قوانین خرده فروشی شده است!؟
اگر میانگین درآمد هر راننده اسنپ را ۱۰۰ هزار تومان در روز در نظر بگیریم، ۲۰۰ میلیارد تومان گردش تنها یک تاکسی اینترنتی است و ۱۵ درصد درآمد ناخالص بدون کسر هزینه های همه رانندگان به شرکت اسنپ می رسد. شاید باورش دشوار باشد اما درآمد خالص این شرکت از اپلیکیشن حمل و نقل خود، روزانه ۳۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان و ماهیانه ۹۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان است. بدون شراکت حتی یک ریالی در هزینه های کارکنان یا همان رانندگان. هزینه تعمیر و نگهداری، تصادف، بیمه ، عوارض، خرید خودرو ، تهیه وسایل ارتباطی و شارژ اینترنت، جریمه و… کلا به عهده راننده است و تنها وظیفه شرکت اسنپ و شرکتهای مشابه دلالی مسافر است.
این حجم از سوء استفاده از فقر و بیکاری در جامعه و اینهمه منفعت، نشان از کاپیتالیسم وحشی و غیر اخلاقی ترین نوع سرمایه داری در جهان است. سهم یک یا چند نفر نهصد میلیارد تومان در ماه و سهم یک راننده که از روی فقر و بیچارگی به این شغل روی آورده میانگین ۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان در ماه.
چه کسی این سهم بندی را تایید و تصویب کرده است؟
میزان ارائه خدمات این شرکتهای اینترنتی چقدر است؟
میزان مسئولیت اجتماعی انها در پرداخت مالیات، کمکهای معیشتی، بیمه کارکنان، هزینه های درمان و … چقدر است؟ تقریبا صفر.
حالا شهرداری هم بدنبال ان است تا از این نمد برای خود کلاهی بدوزد و از هر سفر مبلغی بعنوان عوارض سفر کم می کند. این علاوه بر هزینه عوارض خودرو است. سهم جریمه های پلیس هم محفوظ است.
چه کسی باید این آشفتگی و بی سامانی شرکتهای اینترنتی را سامان دهد؟
بر چه اساسی یک یا چند نفر باید درصد بسیار بالایی از درآمد دو میلیون نفر را غصب کنند و به هیچکدام از الزامات مشارکت سازمانی، مثل بیمه و هزینه های تعمیر و نگهداری دیگر پاسخگو نباشند؟
این سازمان مجازی است یا تاراج مجازی؟
پشت پرده این استثمار چه کسانی هستند؟ ✍️ مجید گودرزی

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*