آمار بی‌سابقه مرگ‌و‌میر کرونایی در تهران

آمار بی‌سابقه مرگ‌و‌میر کرونایی در تهران

زمان انتشار : 2020/11/06 - 15:19

پایگاه خبری موج نو نیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد : ۲ هزار و ۶۱۳ نفر دیگر در ۲۴ ساعت روز یکشنبه تا دوشنبه در ایران به کووید-۱۹ مبتلا شدند و به این ترتیب تعداد مبتلایان به ویروس کرونا تاکنون بنابر آمار رسمی، از مرز ۲۴۳ هزار نفر فراتر رفت. در این بازه ۲۴ ساعته همچنین ۱۶۰ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۷۳۱ نفر رسیده است.

آمار بی‌سابقه مرگ‌و‌میر کرونایی در تهران

اگرچه بنابر آمار رسمی، این ارقام درباره تعداد جان‌باختگان کرونایی درکشور اعلام شده اما برخی همچنان به این آمار با تردید می‌نگرند. فارغ از این، آمار رسمی حکایت از افزایش تعداد مرگ‌و‌میر کرونایی دارد به نحوی که در تیرماه، دوباره رکورد مرگ‌و‌میر کرونایی شکست. گواهی دیگر بر این مدعا، اظهارات مدیرعامل سازمان بهشت زهرا تهران است که آمار متوفیان کرونایی در ۷۵ روز گذشته را بی‌سابقه خوانده است. سعید خال دیروز در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به شیوع مجدد بیماری کرونا و افزایش آمار فوتی‌ها گفت: اعداد و ارقامی که شاهدیم در ۷۵ روز گذشته بی‌سابقه است و اگر رعایت نشود تهران به شرایط سخت بازخواهد گشت.

افزایش آمار مراجعات سرپایی کرونا در تهران

شرایط سخت پایتخت تنها به آمار فوتی‌ها محدود نمانده و خبرهای رسمی از افزایش آمار مراجعات سرپایی کرونا در تهران حکایت دارد. جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره وضعیت بیمارستان‌های کشور‌ به‌ویژه شهر تهران که گفته می‌شود با کمبود تخت مواجه شده است، گفت:‌ در هفته‌های اخیر به‌ویژه از تیرماه در تهران آمار فراوانی یا شیوع کووید-۱۹ رو به افزایش است. هر روزه در مراکز تحت پوشش ما آمار ترخیص‌شدگان نسبت به آمار بستری‌شدگان افزایش داشته، ‌البته مراجعات سرپایی نیز با روند افزایشی همراه بوده است. به گفته کوهپایه‌زاده در مجموع نسبت به روزهای اول تیرماه به‌صورت روزانه تعداد بیشتری مراجعه‌کننده داریم که تست‌های مثبت در سطح ملی نیز همین مساله را نشان می‌دهد.

تناقض در آمار بستری‌ها

اظهارات کوهپایه‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نکته دیگری هم داشت؛ او در واکنش به اینکه گفته می‌شود ۵۰ درصد از افراد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، گفت: از میان مراجعه‌کنندگانی که به بیمارستان می‌آیند، شاید ۱۵ درصد هم بستری نشوند. کوهپایه‌زاده در شرایطی از بستری ۱۵ درصدی بیماران کرونایی سخن می‌گوید که حتی آمار رسمی و اعلامی وزارت بهداشت موید ارقامی بیشتر از آن چیزی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران مطرح کرده است.

روز گذشته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در ارائه آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت، اعلام کرد که در بازه زمانی ۲۴ ساعته یکشنبه تا دوشنبه، دو هزار و ۶۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که از این تعداد یک هزار و ۴۶۸ مورد در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند. بررسی «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت یادشده، بیش از ۵۶ درصد مبتلایان، در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند؛ رقمی که در روزهای دو هفته گذشته همواره بین ۴۵ تا ۶۵ درصد در نوسان بوده و از افزایش ورودی‌های بیمارستان‌ها حکایت دارد.

استان‌های قرمز

از سوی دیگر و بنابر آخرین گزارش وزارت بهداشت، استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند. نام استان‌های گلستان، البرز، کرمان، یزد، همدان و سیستان و بلوچستان هم در زمره استان‌های در وضعیت هشدار دیده می‌شود. البته بر اساس گزارش سخنگوی وزارت بهداشت گرچه خوزستان همچنان در زمره استان‌های با وضعیت قرمز است اما آمار فوت و بستری در خوزستان کاهش نسبتا چشمگیری داشته است.

توصیه به تهرانی‌ها

همچنین وضعیت استان تهران به گونه‌ای است که به تهرانی‌ها توصیه شده سفرهای غیرضروری را کاهش دهند. سیدمناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: رعایت فاصله اجتماعی طی برخی ساعت‌ها در مترو و اتوبوس یا تعطیلی حمل‌ونقل عمومی امکان‌پذیر نیست و شهروندان با هدف مشارکت در مدیریت بیماری کووید-۱۹ باید سفرهای غیرضروری خود را کاهش دهند. او گفت: بعد از شروع مجدد فعالیت تمام مشاغل، تعداد مسافران مترو و اتوبوس در پایتخت بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش یافت. به گفته هاشمی در بعضی ساعت‌ها تعداد مسافران مترو و اتوبوس بین ۹ تا ۱۰ درصد و استفاده مردم از ماسک در مترو نیز نسبت به قبل ۲۰ درصد افزایش یافت و در حال حاضر ۹۸درصد مسافران مترو از ماسک استفاده می‌کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با تاکید بر اینکه برای لغو طرح ترافیک تابع شورای عالی ترافیک هستند، گفت: با لغو طرح ترافیک حدود ۳۰ درصد به سفرهای مرکز شهر اضافه می‌شود.

از سوی دیگر حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران خواستار تعطیلی مترو تهران شد و در توضیح این موضوع به خبرگزاری فارس گفت:‌ لغو طرح ترافیک به علت افزایش شیوع کرونا باید همزمان با تعطیلی مترو انجام شود چراکه لغو طرح به تنهایی تاثیری در کاهش مسافران مترو ندارد. این عضو شورای شهر تهران گفت: همه مسافرانی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند خودروی شخصی ندارند که با لغو طرح ترافیک دیگر از مترو استفاده نکنند.

حسن فرهادی، معاون فنی سلامت محیط وزارت بهداشت نیز گفته است که با روند افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در شهر تهران پیش‌بینی می‌شود برخی از محدودیت‌ها مجددا بازگردد.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*