هشدار به شهروندان

هشدار به شهروندان

زمان انتشار : 2020/10/16 - 02:45

از کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی استفاده کنید

پایگاه خبری موج نو نیوز :چند سالي است كه فعالان محيط ‌زيست درباره استفاده بيش از حد كيسه ‌هاي پلاستيكي هشدارهايي را مي‌دهند. اگر چه در بسياري از كشورهاي اروپايي استفاده از انواع اين كيسه ‌هاي پلاستيكي ممنوع شده است، اما در كشور ما همچنان استفاده از اين كيسه ‌ها رواج دارد. با اين حال چند وقتي مي‌شود كه مردم خود دست به كار شده‌اند و با راه‌اندازي پويش‌هاي كوچك و بزرگ، استفاده و جايگزين كردن كيسه‌ هاي پارچه‌اي را تبليغ كرده و به يكديگر سفارش مي‌كنند. اگر چرخي در فضاي مجازي بزنيد اينفلوئنسرهاي زيادي را مي‌بينيد كه هر كدام به نوعي در كمپين‌هاي «نه به پلاستيك» شركت كرده و به مخاطبان خود نيز همين توصيه را مي‌كنند.



احتمالاً درباره پلاستيك و عوارض و تأثير آن بر كره زمين زياد شنيده‌ايد. اخيراً چند سالي است كه در كشورهاي اروپايي و آمريكايي تلاش‌هايي براي استفاده كمتر از پلاستيك در زندگي شهري انجام داده‌اند. به‌عنوان مثال دولت انگليس تصميم گرفته از يك سال ديگر، يعني سال‌2020 ميلادي، حداقل قيمت كيسه ‌هاي پلاستيكي را دو برابر كند و آن را به 10‌پنس، حدود 13‌سنت برساند. علاوه‌بر فروشگاه‌ هاي زنجيره‌اي، مغازه‌هاي كوچك هم ديگر اجازه نخواهند داشت به مشتريان‌شان كيسه پلاستيكي مجاني بدهند. دولت انگليس از تمامي مدارس اين كشور درخواست كرده تا سال‌2022 استفاده از پلاستيك ‌هاي يك‌ بار مصرف را به صفر برسانند.

همچنين براي وسايل پلاستيكي غير‌قابل بازيافت از قبيل بطري‌ها، كيسه ‌هاي پلاستيكي و بسته‌ بندي‌هاي مواد غذايي جايگزين‌هاي ديگري در نظر بگيرند.

به گفته روزنامه «گاردين»، وزارت محيط ‌زيست انگليس از اجرايي شدن برنامه‌اي خبر داده است كه بر اساس آن جريمه استفاده از كيسه‌هاي پلاستيكي دو برابر شده و تمامي فروشگاه‌ ها و مغازه ‌ها را شامل مي‌شود و قرار است اين تغييرات از ژانويه‌2020 اجرايي‌شود. اخيراً در ايران نيز فعالان محيط زيستي بيشتر از هر زمان ديگري روي عوارض مصرف بيش از حد اين پلاستيك‌ ها مانور داده‌ و نسبت به آن هشدار داده‌اند، اما اين روزها پويش ‌هايي را مي‌بينيم كه در گوشه‌و‌كنار شهرها شروع به فعاليت كرده‌اند. توليدي‌هايي كه حالا كيسه‌ هاي پارچه‌اي توليد مي‌كنند و پويش‌هايي كه مردم را دعوت به استفاده از اين كيسه‌ ها مي‌كنند.

** مردم خود دست به كار شده‌اند
از ابتداي ارديبهشت ‌ماه سال جاري يك پويش اينچنيني، در شهر شيراز شروع به كار كرد. پويش شهر بدون پلاستيك، با همكاري دانشگاه علوم پزشكي، شهرداري شيراز، صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگاني شروع به فعاليت گسترده كرده و در ادامه اقدامات متعددي به منظور ارتقاي فرهنگ عمومي و اطلاع‌ رساني از صدمات جبران‌ناپذير انواع پلاستيك به‌ويژه در خصوص ظروف مورد استفاده در ارائه مواد غذايي گرم انجام شد.

در استان گرگان هم چند ماهي است كه اين پويش در حال رخ دادن است. مهدي رادمهر، معاون برنامه‌ريزي فرمانداري گرگان در اين باره گفته است: با مشاركت تشكل ‌هاي مردم‌نهاد، كيسه‌هاي پارچه‌اي جايگزين كيسه‌هاي پلاستيكي شده است. منع استفاده از كيسه‌هاي پلاستيكي در نانوايي‌ها، به ‌منظور كاهش توليد زباله ‌هاي پلاستيكي در شوراي آرد و نان گرگان تصويب شده است. ازآنجايي‌كه پلاستيك از مواد شيميايي و پتروشيمي توليد شده و در تماس با مواد داغ اسيد توليد مي‌كند، در طولاني ‌مدت بسيار خطرناك و سرطان‌زاست. با توجه به حوزه محيط‌زيست در گلستان و همچنين وضعيت توليد زباله ‌هاي پلاستيكي كه به شكل روز افزون انجام مي‌شود، در شوراي آرد و نان شهرستان مصوب شد تا همه نانوايي‌ها مكلف به استفاده نكردن از كيسه‌هاي پلاستيكي براي جابه‌جايي نان از سوي مشتري، شدند. به گفته وي، سود حاصل از فروش اين كيسه‌هاي پارچه‌اي به تشكل توليدكننده رسيده و گامي در راستاي حفظ محيط‌زيست هم برداشته‌شده است.

** شوراهاي شهر چه نقشي دارند؟
يكي از مهم‌ترين اهداف كميسيون سلامت و محيط زيست در شوراهاي شهر بررسي لوايح، طرح‌ها و تكاليف اجرا نشده برنامه شهرداري است. در مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران در تاريخ 15ارديبهشت‌1388؛ الزام شهرداري تهران به تغيير الگو و كاهش مصرف كيسه‌ها، ظروف و محصولات يك ‌بار مصرف پلاستيكي و جايگزين كردن مواد قابل بازيافت غير پلاستيكي در كليه مراكز وابسته به شهرداري تهران واجراي اقدامات علمي و اجرايي درباره كاهش و جايگزيني مواد تجديدپذير به جاي كيسه‌هاي پلاستيكي و ظروف يك ‌بار مصرف است.

اگر چه به‌ دنبال آن و به منظور فرهنگسازي و ارتقاي سطح دانش شهروندان در زمينه مضرات استفاده از مواد پلاستيكي، 21‌تير‌ماه از سوي طرفداران محيط زيست، روز بدون كيسه پلاستيك نام‌گذاري شده است، اما همچنان تغيير بخصوصي در سبك زندگي شهروندان ديده نشده است.

** پلاستيك ‌ها چه بلايي بر سر طبيعت مي‌آورند؟
هنگامي كه كيسه ‌هاي پلاستيكي به‌ عنوان زباله دور ريخته مي‌شوند، به ‌علت ماندگاري بيش از 700‌سال در محيط، باعث آلودگي محيط زيست مي‌شوند. اين كيسه‌ ها به همراه باد جا به ‌جا شده و وارد رودخانه‌ها و كانال ‌هاي آب مي‌شوند؛ در‌نتيجه موجب گرفتگي آبراه‌ها شده و در بسياري موارد به علت ساكن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزايش مي‌يابد. كيسه ‌هاي پلاستيكي درصورت ورود به محيط زيست دريايي، وارد زنجيره غذايي جانوران دريايي شده و سالانه هزاران‌ گونه از جانوران آبزي از قبيل وال، دلفين، فك و لاك‌پشت و نيز پرندگان دريايي اشتباهاً بر اثر خوردن اين كيسه‌ها و خفگي ناشي از آن مي‌ميرند.

در يك سوم ماهي‌ هاي صيد شده در كشور انگلستان ميكروپلاستيك‌ها وجود دارند. كيسه‌ هاي بلعيده‌ شده حتي پس از مرگ جانوران و تجزيه آن‌ها نيز سالم باقي مي‌مانند، بنابراين دوباره پراكنده شده و زندگي جانداران از جمله انسان ‌ها را تهديد مي‌كنند.

اسماعيل كهرم از فعالان حوزه محيط زيست در گفت ‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» گفت: «ما با چند فروشگاه معروف و زنجيره‌اي صحبت كرديم كه به‌جاي كيسه‌هاي پلاستيكي از كيسه ‌هاي پارچه‌اي استفاده كنند. چرا كه طبيعت مي‌داند با كيسه‌هاي پارچه‌اي چه كند، اما با كيسه ‌هاي پلاستيكي نه؛ با وجود هشدارها و پيشنهادهاي ما به چند فروشگاه معروف، متأسفانه آن‌ ها حاضر به جمع‌آوري كيسه‌هاي پلاستيكي از فروشگاه‌هاي خود نشدند.»

اين فعال محيط زيست گفت: «استفاده از كيسه‌هاي پارچه‌اي و حتي كاغذي بسيار مناسب است، چرا كه هم با‌دوام است و هم آسيبي به محيط‌زيست نمي‌زند. اما كيسه‌هاي پلاستيكي فقط 10دقيقه عمر مفيد دارند و بعد از آنكه مشتري‌ها به خانه برسند، آن كيسه به زباله تبديل شده و 700‌سال به طبيعت تحميل مي‌شوند.» كهرم ادامه داد: « در كشورهاي اروپايي يكي پس از ديگري استفاده از اين كيسه‌ هاي پلاستيكي را ممنوع كرده‌اند. در ايران نيز دولت‌ها مي‌بايست در اين زمينه اقدام كنند. آن ‌ها بايد تبليغات مفصلي در اين زمينه در رسانه‌ها انجام دهند و بعد از آگاهي ‌رساني ‌هاي لازم، استفاده از اين كيسه‌ها را ممنوع كنند يا قيمت آن را چندين برابر كنند تا مردم كيسه‌ هاي پارچه‌اي را ترجيح دهند.»

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*