مخالفت مجدد مجلس با شفافیت آراء نمایندگان

مخالفت مجدد مجلس با شفافیت آراء نمایندگان

زمان انتشار : 2020/01/14 - 20:34

شفافیت آرای نمایندگان، بیش از هر چیز، پاسخگو کردن نماینده در قبال موکلانش را به دنبال خواهد داشت چرا که نماینده می‌داند ممکن است در قبال رای خود به هر طرح یا لایحه، در حوزه انتخابیه‌اش مورد سوال قرار بگیرد،

پایگاه خبری موج نو نیوز :شفافیت بدون شک مهم‌ترین مانع فساد است. بدون شفافیت، نمی توان فساد را ریشه کن کرد زیرا فساد نوعی بیماری است که مانند هر بیماری دیگری، موثرترین راه مقابله با آن، از بین بردن زمینه‌های فسادخیز و پیشگیری از ایجاد فساد است.
مهم‌ترین نقش مجلس نیز در این زمینه در همین راستا قابل تعریف خواهد بود. مجلس اگر عزم برخورد با فساد را داشته باشد، باید تصویب قوانین شفافیت‌زا و پیگیری اجرایی شدن آنها را مهم‌ترین وجهه همت خود قرار دهد.

مهم‌ترین نقش مجلس نیز در این زمینه در همین راستا قابل تعریف خواهد بود. مجلس اگر عزم برخورد با فساد را داشته باشد، باید تصویب قوانین شفافیت‌زا و پیگیری اجرایی شدن آنها را مهم‌ترین وجهه همت خود قرار دهد.

می‌گویند آرای نمایندگان باید شفاف باشد، مسئله‌ای که حتی طرح آن از سوی خود بهارستان‌نشینان مطرح شد اما چرا این امر محقق نمی‌شود ، طرحی که یک‌فوریت آن با ۱۶۰ امضا در دستورکار مجلس قرار گرفته بود، تنها با رای مثبت ۵۹ نماینده به فوریت آن روبه‌رو شد تا افکار عمومی از خود بپرسد نمایندگان دقیقا چرا با فوریت داشتن طرح شفافیت آرای خود مخالفند؟! و دیگر اینکه با این اوضاع، چگونه می‌توان به ایفای نقش مجلس در زمینه مبارزه با فساد امیدوار بود؟

متاسفانه هر بار صحبت از رای شفاف به میان آمد با در بسته مواجه شد یا بهتر بگوییم چرا نمایندگان مخالف شفافیت ارا هستند ، مگر قرار نبود همه امور از راه اتاق شیشه‌ای عبور کند تا مردم ببینند و بدانند که جریان از چه قرار است؟ با وجود آنکه هرگاه حرف از شفافیت به میان می‌آید به دنبال آن سیل تعریف و تمجید هم به راه می‌افتد که باید چنین و چنان شود اما همینکه حرف قرار است به میدان عمل بیاید اما و اگرها هم به دنبال آن مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانیم

14شهریور ماه 97 یک فوریت طرح «الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس درخصوص شفافیت آرای نمایندگان» در دستورکار پارلمان قرار گرفت که مجلس با ۵۲ رای موافق، ۱۱۰ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده با آن مخالفت کرد و این طرح به کمیسیون مربوطه ارجاع شد. از آنجا که هر طرحی که با آن مخالفت می‌شود پس از 6 ماه می‌تواند دوباره در صحن مطرح شود، موضوع شفافیت آرای نمایندگان نیز تقریبا یک سال بعد یعنی 7 شهریور ماه امسال دوباره به صحن علنی مجلس آمد اما این ‌بار هم سرنوشتی متفاوت در انتظارش نبود؛ چراکه اهالی «خانه ملت» این ‌بار با ۶۹ رای موافق، ۱۰۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در مجلس با دو فوریت این طرح مخالفت کردند. وامروز سه شنبه 24دی ماه بار دیگر نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی، با درخواست در اولویت دستور قرار گرفتن طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آئین نامه داخلی مجلس با ۵۸ رأی موافق، ۱۰۶ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*